Wednesday, August 28, 2013

Aceh(Part2)


Assalammualaikum...

Berjalan di sekitarPantai Acheh


Hari kedua aku di Acheh...1st of all pepagi comfirm la breakfast dulu b4 keluar.

My Lovely mom <3


SubhanaAllah cantiknya...sungguh pun aku bukan la seorang yang menjiwai sangat keindahan alam ni...tapi bila dah travel beberapa tempat automatik aku jadi seorang yang pencipta alam.

Main entrance Muzium Tsunami.

melalui entrance ni je pelawat disambut melalui satu lorong gelap  yang direka khas seperti dinamakan lorong Tsunami. iaitu satu lorong gelap yang bergegar ibarat gempa bumi sambil dipancurkan dengan air...
mula2 aku masuk cuak gak eh ehh apa ni...masa tu baru taw feeling dia...Ya Allah takutnya...masa tu lah aku terfikir mama baba n family aku...walaupun kesan melalui lorong itu hanya manja2 alang. Tidak la sampai seteruk tsunami pun ia dah menimbulkan keinsafan dalam diri aku ni. So di penghujung lorong yang aku jalan tu baru la berhenti pancutan air...

maka diisytiharkan basah la baju aku...

but i would never regret


Replika Banda Aceh
Act nak tunjuk replika belakang tu...adalah replika Banda Aceh
yang dilanda Tsunami.

Dalam Muzium ni xteringat nak bergambar sangat coz terpegun dengan rekacipta  muzium tersebut yang merupakan sumbangan dari negara jepun. tetapi dalam muzium ni kebanyakkan menempatkan replika dan gambar2 sebelum, semasa dan selepas peristiwa Tsunami  di Banda Aceh.



Tidak lupa juga dalam muzium ini disediakan tayangan wayang 3d dan 4d juga

Pintu masuk Kapal Tsunami Aceh

Kalau uols nak tahu...masa peristiwa Tsunami tersebut, terdapat sebuah kapal yang dihanyutkan Tsunami kemudian terdampar di atas bumbung sebuah Rumah. sehingga hari ini kapal tersebut dijadikan bahan sejarah dan sumber geologi disamping menjadi tarikan pelancong luar dan dinamakan 
Kapal Tsunami Aceh

Entrance Kapal Tsunami Aceh

On the way naik ke Kapal Tsunami

View dari atas Kapal Tsunami dikawasan Perumahan Banda Aceh

Setelah berpenat lelah ini lah habuannya....elok lepas aku minum je aku ternampak benda yang x sepatutnya aku nampak iaitu cara dia membasuh gelas2 customer...untung ak nampak lepas habis segelas..kalau x...memang   tak merasa air ni lalu tekak ak T_T

Masjid Baiturrahman
Masjid yang aku pergi untuk magrib ni ialah Masjid Baiturrahman. Kalau korang alert satu ketika dulu masa Tsunami melanda Aceh..Masjid ni Femes dengan mukjizat yang Allah tunjukkan iaitu air Tsunami yang melanda Aceh berkuak apabila sampai di perkarangan masjid ni. dan binaannya pula kukuh berbanding bangunan2 lain yang ditelan Tsunami. Untuk pengetahuan korang...masa aku pergi ni adalah bangunan asal masjid ni.sedikit tidak terjejas pun melainkan sedikit kebocoran dan dinding retak yang hanya perlu dibaiki.

Mode : Tiba-tiba aku teringat kisah Nabi nuh dan Bahteranya...yang mengisahkan keenganan kaum kafir menerima ajaran dan mereka yang selamat adalah mereka yang mengikut ajaran nabi nuh dan menaiki bahtera yang dibina oleh Nabi nuh. kisah selanjutkan mengenai sejarah Nabi nuh dan Bahteranya korang boleh la baca di http://jiwa-agama.blogspot.com/2011/12/kisah-nabi-nuh-as-dan-bahteranya.html




Selain itu, Masjid ini juga digelar serambi Mekah...Mengapa serambi Mekah?? coz aku tengok sememangnya rekabentuk seperti masjidilharam...yang mempunyai banyak pintu. bezanya hanyalah dari segi saiz. tidak kurang juga Masjid Baiturrahman ini juga ditanam dengan pohon2 kurma disekitar kawasan masjid. So tidak salah la dengan mengatakan bahawa Masjid Baiturrahman ni dikenali sebagai Serambi Mekah.

Sepanjang Majlis Penyerahan Sumbangan


Kemudian tiba lah hari kemuncak iaitu hari Majlis Penyerahan Sumbangan oleh rombongan kami kepada wakil dari Aceh En. Azhar

Apa yang aku boleh simpulkan disini ialah masa lawatan aku pada kali ini menimbulkan banyak keinsafan...
dari segi Pembangunan di Aceh pula semakin berkembang malah ia membangun dengan cepat dan pesat hasil sumbangan dari seluruh dunia.
kalau korang nak taw...setiap kawasan or taman perumahan mahu pun pembangunan adalah hasil sumbangan dari pelbagai negara.setiap jenis pembangunan mewakili sumbangan negara yang berbeza. Antara contoh yang aku bole berikan disini ialah Malaysia telah memberi sumbangan dengan membangunkan beberapa buah sekolah dikawasan Aceh...malah ada juga yang memberi sumbangan secara personal. Contohnya ialah Jacky chan...ada juga ebebrapa artis lain yang ak xbpe nak ingat....


ok untuk trip ni ak spent  tak lebih 1k untuk accommodations

Pakej yang aku pergi ni murah je 
RM 880 per pax ( 4 ari 3 malam)
Flight-AirAsia
 Hotel
-Breakfast + Lunch + Dinner  (4day)
Transport
Lawatan

HOTEL
kalau korang datang sini jangan nak aspect sangat dapat hotel yang memenuhi taste korang yang tinggi melangit tu okeh?! even ada juga hotel mewah tap tapayah nak aspek sangat.coz as u know Aceh sekarang tak sama dengan Aceh sebelum Tsunami, kerana mereka masih dalam pembangunan, ibarat pepatah mengatakan 

"Masuk Kandang harimau mengaum,
Masuk kandang kambing mengembek"

SHOPPING
##  kalau korang korang dan korang tanya aku apa yang bole di borong kat Aceh ni...jujur aku ckp tade apa yang bole dibelikan sangat coz macam yang baru aku cakap tadi...Aceh sekarang tak sama dengan Aceh sebelum Tsunami, kerana mereka masih dalam pembangunan.cuma kalau korang nak beli souvenir setakat kicen n fridge magnet tu ada la cecikit. tu pun susa gyla nak jumpa!!  aku cakap ni bedasarkan pengalaman aku masa aku pergi 2 tahun lepas(2011). tapi  tatau la kalau dy dah banyak benda yang bole dibeli n djadikan souvenir bila balik malaysia nanti ;)

See you at the next topic :)
Thank you for reading

No comments:

Post a Comment