Saturday, October 26, 2013

Korea Travel Guide : Tips


ASSALAMUALAIKUM

Ehh tak habis lagik citer korea kau ni shuqi??
haa uols jangan risau coz ini merupakan entry terakhir aku mengenai korea yea...mesti kamu orang bosan kan kan asyik asyik korea je...ngeee takpe lepas ni aku akan update mengenai banyak lagi tempat menarik yang pernah aku lawati..just need a few time. Mengarang ni memerlukan mood yang baik ok!

Entry kali ni aku nak share dengan uols mengenai tips and guide if uols nak travel, vacation, holiday and what ever to korea...kali ini aku nak membawa korang kepada beberapa tips iaitu :

- Persediaan dan keperluan sebelum pergi korea
- senarai hotel
-senarai restaurant makanan halal
-tempat menarik di korea

PERSEDIAAN

1st of all uols harus laa check expired date uols punya passport, Tarikh uols pergi mestilah 6 bulan sebelum tarikh expired tu. Kalau tak sampai 6 bulan is better pergi renew ya! Walau pun belum tiba masanya lagi expired date dia, Tapi bagi mengelakkan kesulitan yang berlaku masa kau orang holiday kat sana is better pergi jela renew..ni nasihat iols utk uols.hikhik!



haa then one more is important thing...Jangan lupa untuk reminder korang punya date n time flight korang bila. Kang ada gak yang telepas flight.kihkihkih ;p


Kalau korang perasan baca blog aku..aku ni jenis suka yang memerhatikan sesuatu...then bila aku travel ke sesuatu tempat aku akan make sure yang aku tahu mengenai keistimewaan tempat yang aku nak lawati tuh..so sebelum aku travel ke sesuatu tempat aku akan study dulu apa yang ada? apa yang best? makanan? hotel? and the most important is shopping apa yang pemes kat tempat aku pergi tu nanti? untuk korea kali ni tak cukup dengan study with mr.google....aku study gak tau dengan mr.travel guide book yang korang tengok bawah ni.


Pe macam? banyak tak buku-buku yang aku baca? 
padahal bukan habis pun baca. Aku baca yang penting and menarik je.wakakkak ;p

Tapi aku suggest 2 buku iaitu buku yang bawah ni "Korea Travel Guide" and lagi satu kalau korang tengok pictures atas ni...buku tersebut bertajuk
 "Family Trip to Korea". buku tersebut aku cakap siyesly menarik and lengkap!!!
Semua maklumat yang korang nak cakap je...semua ada dalam buku ni...hotel...makanan...tempat-tempat menarik...pengangkutan..shopping...dan sebagainya.siap explanation lagik tau!! so tak rugi kalau beli pun.


KEPERLUAN

Selesai mengenai persediaan...kita beralih pula pada keperluan semasa di korea. Barang apa yang sangat penting dan uols perlu bawak? ok.sila tengok picture di bawah adalah "Toiletries". Bagi aku lebih mudah barang-barang uols di compile kan dalam toiletries bag macam aku punya ni...sonang dan mudah siap boleh hanging lagi dibelakang pintu toilet hotel uols.

haa? mana nak dapat toiletries bag?? ni aku beli kat guardian dengan harga RM 13.00.Tapi kat mana-mana beauty and wellness store pun ada jual.jangan risau benda mudah cari.heheh!


kau excited apasal shuqi duk letak picture shower bath bagai...benda lain dalam toiletries bag tuh kau tanak plak tunjuk kan...haahhaah.
Bukan apa..aku tunjuk ni coz excited aku beli travel shower bath and shampoo kit dengan harga yang murah. Kau bayangkan harga sebenar shower and shampoo ni actually RM13 dan RM17 tapi aku beli dengan harga RM 1.50 je...kehkehkehe tipoo0 ke shuqi ni?? biar betul dari harga belasan ringgit turun ke RM 1.50 je? jenama body shop lagik! 

untuk pengetahuan uols aku beli ni masa body shop tengah duk buat promotion Sale 80%-90%...
so aku apa lagi?? benda boleh dapat murah tak kan nak beli yang mahal? body shop lagik.hihihh :)


ni hasil tangkapan kami dua beradik masa body shop buat promotion. Oleh kerana aku and along kekurangan shampoo and shower untuk travel.so kami borong semuanya travel kit punya.hamik kau!
tak cukup dengan itu, kami hasut plak cousin aku kaksu kesini. Jadi dia pun sama membeli :)


Selain toiletries, keperluan lain seperti lotion dan pelembab bibir juga penting kerana bila uols dah berada dalam negara yang bercuaca sejuk...kulit uols akan mengering...dan boleh menyebabkan luka bila kulit terlampau kering.So sememangnya dinasihatkan bawa ye kawan-kawan..bawa...

# Mana nak dapat losyen yang seshumil cenggini?? muat masuk poket lagi uolss....ok aku beli losyen vaselin yang travel punya and size cenggini senang untuk travel kebanyakkan di watson or guardian. Kalau uols perasan di kaunter pembayaran dorang selalu letak barang-barang yang travel kit punya...mostly harga around RM 1 ke RM 3 je..so cheap kan!
Masa aku beli losyen ni harga RM 1.50 je! so boleh la dapatkan disana! =)



Kalau picture dibawah ni plak aku mewajib kan uols bawa...bawa...dan bawa....ehh kenapa wajib plak??
haaa...sini aku nak citer and kasi taw sikit kat korang. Kalau korang nak tahu... negara asia seperti korea, china dan japan kalau pergi ke toilet-toilet mereka, tak kire toilet awam ke apa...sememangnya susah nak jumpa paip or getah paip air. 
aku rasa uols mungkin tahu yang spesis-spesis belah sana(Dengan harapan korang faham siapa yang aku maksudkan) apabila menyahtinja jarang menggunakan air. Mereka menggunakan tisu untuk membersihkan apa yang patut selepas selesai melakukan proses menyahtinja. 

So apabila uols melawat negara-negara seperti ini, 
# haruslah wajib membawa 3 benda nih 

-wet wipe iaitu tisu basah
- tisu kering
-dettol instant hand sanitzer



ehh aku lupa satu benda lagi iaitu botol kosong. kalau uols nak tahu...sepanjang aku dikorea aku akan usung kemana sahaja botol kosong ni dalam bag sandang aku.ahhahah apahal laa shuqi ni kan...buang tebiat ke pe bawa botol kosong jejalan.ishhh buat semak bag je.

hahhahah hamboiii sesedap mulut kau orang je kan kata aku cenggitu..ceitt!
ok aku bawa ni kemana sahaja coz selesai proses menyahtinja berat...uols boleh la gunakan botol ni sebagai alat menggantikan paip air. Bagaimana? ishh tuu pun nak aku aja ke...haihh [-_-"]

sebelum uols masuk ke toilet, uols boleh la penuhkan dan isi air didalam botol ni di paip singki. Then air tersebut boleh la digunakan selepas proses menyahtinja selesai. 

Bagi aku la kalau proses menyahtinja berat, aku tak selesa dengan hanya gunakan wet wipe.aku mesti nak cari air juga...huhuhuh kuno betul kau shuq!
bukan apa...yela kita mesti lah bersuci dengan bersih dari hadas.coz sepanjang perjalanan aku bermusafir so dengan pakaian tu juga lah aku nak bawa solat. Get it?


Ehem Jangan lupa juga bawa charger phone mahu pun camera ye!! kalau dah ada charger mesti nak kena ada plug kan?

haa for your information...plug dikorea ni lain...tak sama dengan malaysia. Jika di Malaysia menggunakan plug 3pin tapi di korea menggunakan plug 2pin...lain negara lain caranya. mula aku ingatkan belah europe je yang berlainan plug ni. Tapi sangkaan melesat...Tak semestinya negara europe sahaja..so uols perlu juga membawa universal traveller adapter seperti didalam gambar dibawah


Sediakan payung sebelum hujan, haaa berguna betul pepatah ni...tak sangka belog http://shuqishuq.blogspot.com/ ni mengajar peribahasa.hikhik!

ok gambar kat bawah ni adalah disposal rain coat dengan calculator.
aku bawa raincoat ni coz kot-kot la kan hujan kat sana tetibe...plus aku tengok tips dari bermacam blogger yang dah ke korea kebanyakkan suruh bawa just for in case (kan aku dah cakap sebelum pergi memana travel aku suka research dulu). Nak dijadikan citer bila aku sampai sana sememangnya hujan.kan dah aku cakap berguna juga raincoat tuh...tak rugi aku bawa..Pastu aku bawa calculate plak supaya senang aku nak mengira duit korea yang berpuluh,beratus ribu WON and convert ke RM.(padahal aku bkn guna pun calculator tu coz dah pakai fon).hikhik!

Actually la kan bagi aku untuk korang yang setahun 5 6x pg travel tu aku saran kan is better uols download and install currency converter dalam fon korang je laa yang mana pakai android tuh....lagik senang.ye la apa guna fon canggih-canggih tap tak manfaatkan sepenuhnye...ye dok...heheh! so kalau dah install tu lagi senang nak convert bagi memastikan barang tuh murah atau tidak mengikut harga malaysia..sekaligus dapat mengurangkan risiko ditipu masa uols shopping kat obersi tu :P

* aku beli raincoat ni kat watson...yang dijual mengikut size.



Kalau korang ni jenis banyak penyakit boleh la bawa bekalan ubat yang secukupnya untuk sepanjang berada disana. Kalau aku ni Alhamdulilah takda penyakit kronik bagai. Jadi aku hanya perlu membawa ubat-ubatan yang asas je. Manala tau kot kot sampai sana sakit pening luka bagai..
so ni yang aku bawa.



- Vick 2 jenis...inhaller and yang sapu tuh
- panadol
-minyak gamat
-flanil
-koyok
-saloplas
-asam

# Aku syorkan uols bawa Flanil...walaupun main function dia ialah untuk otot tapi aku buat dia jadi multifunction...boleh sapu ke perut dan kepala jika sakit. then jangan tatau kalau aku kena gigit nyamuk pastu gatal pun aku letak menda flanil ni...urmmmm kan aku dah kata sangat berguna! plus jimat! 10 in 1 wkakakkaka ;p (boleh dapatkan di guardian,watson atau farmasi)


Saloplas

koyok



Macam yang uols tengok ni semua adalah warm clothing. aku bawa coz masa aku pergi ni end of autumn so sememangnya sejuk dek kerana nak ke winter sudah. Masa aku pergi cuaca -1 dan pernah mencecah -6 grrr. Jujur aku cakap mafla...hand sock...and pocket warmer yang aku bawa ni tak cukup tebal.

So aku nasihatkan uols sila la bawa mafla and handsock yang proper iaitu lebih tebal dna panjang untuk menampung cuaca kat sana. Tapi depends pada bulan berapa uols pergi ok. cuaca cenggini bukan sepanjang tahun. Untuk mendapatkan maklumat yang lebih pasti aku nasihatkan

# Sila update cuaca negara yang uols nak pergi 2 or 3 hari sebelum uols flight



Yang tengah dalam bungkusan pink tuh adalah pocket warmer. Nama melayunya adalah pemanas poket.
Bagus betul benda ini, time sejuk, bila memegangnya terasa selesa! woo0t woo00t~
 Sarung tangan dan stokin tebal jangan lupa. Aku beli barang-barang yang kiut ni kat Daiso JJ Maluri. Semua barang kat sana hanya berharga RM5. So cheap kan~

Kat bawah ni plak semua barang yang aku bawa dalam bag sandang aku kehulu kehilir time jejalan sepanjang aku berada disana






one thing is most IMPORTANT thing are don't forget to bring your TELEKUNG...berjalan tuh jalan gak...tanggungjawab pada Ya Rabb jangan dilupain yaa...jangan....

Yang macam uols tengok ni kalau pergi travel mana-mana sememangnya aku bawa mini telekung ni...beli di West Sumatera, Indonesia..di bandung pun belambak.bukan apa...mudah untuk dibawa kemana saja!! kecil, ringan dan comel !! muat untuk masuk handbag lagi pun..hikhik =)




Lupa plak aku nak citer mengenai Autumn jacket..haa masa aku pergi ni macam yang dah aku cakap 
aku pergi end of autumn nak ke winter, so sememangnya sangat sejuk..perlu lah bawa baju yang bersesuaian...


hamboii shuqi kemaen banyak kau bawa autumn jacket yer..nak sampai 10 helai dah! padahal pergi 9-10 hari je.kehkekeh ok yang banyak-banyak ni aku campur sekali dengan jacket along aku...huuuuhuuu tuh yang nampak banyak.actually jacket aku dalam 4 ke 5 helai je.ini pun ada jacket yang tak masuk dalam picture ni.


along aku sempat rembat kat uni qlo klcc masa dorang buat winter sale.hikhik! =)


DONE packaging!!

upps lupa one more thing...untuk travel ke negara yang sebegini is better uols bawa banyak stok makanan and junk food.aku nak tunjuk tapi that time before pergi aku lupa nak snap gambar jajan yang aku bawa..so aku bagitau food yang basic je yang perlu dibawa.kalau junk food tu uols boleh fikir sendiri mengikut selera uols.

-nasi beriani jenama ibrahim (instant)
-maggie cup
-roti gardenia
-tuna
-choc
- jajan ikut selera korang la eyhh... =)


Terserlah Chipsmore and mini twisties yang aku bawa jajan untuk jejalan.hikhik! ;p



MUSIM

Winter
Masa musim Sejuk di Korea : Lewat November hingga awal Mac
Kebiasaan Suhu Musim sejuk di korea : 0°C di daerah Selatan dan -8°C di daerah Utara.
Musim Salji di korea jadi pilihan untuk merasai suasana salji and selalunya tiket flight pun lebih tinggi sebab banyak permintaan dan makanan pun agak susah
Aktiviti musim salji di Korea ialah Ski dan bermain bola salji.
Salji juga tidak begitu tebal di Korea kecuali di bahagian Timur dan Utara Korea salji lebih tebal. Tempat untuk menikmati Salji di Korea ialah Supia Snow Sleeding Field di Gwangjin, Seoul,  Korean Folk Village Snow Sledding Field di Yongin, Gyeonggi-do, dan juga Songdo Amusement Park di Namgu, Incheon-si.Terdapat festival musim sejuk iaitu Taebaeksan Snow Festival & Festival es. Selain itu ada juga festival main layang-layang.
Kelemahan musim salji ialah suhunya yang sejuk dan tidak begitu selesa bersiar-siar dan pemandangan di selaputi salji. Jadi untuk melawat Korea Pada Musim Salji silalah prepare pakaian yang sesuai. Selain itu, Januari adalah bulan yang paling sejuk di Korea.
Pakaian yang Sesuai :
Winter Coat – Wajib (Melainkan anda Iceman)Sweater – Manalah tahu kalau2 winter coat tak dapat nak warmkan tubuh badan.T-Shirt & Kemeja Casual – Secukupnya.
Seluar – Seluar panjang contohnya jeans, cargo pants atau lain-lain yang sedikit tebal.
Sarung Tangan – Perlu, untuk mengelak tapak tangan anda sejuk dan kebas.
Penutup Telinga – Perlu untuk mengelakkan telinga berdesing.
Kasut – Bertutup, but musim sejuk lebih sesuai.
Stoking – Perlu, amat berguna pada waktu tidur.




SUMMER

Masa Musim Panas di Korea : Bulan Jun hingga September
Suhu Musim Panas di Korea : 23~27°C
Bagi kita di Malaysia agak bosanlah kalau pergi musim panas sebab negara kita pun memang negara panas rugi lah kalau pergi di antara bulan Jun dan September ni ke Korea. Waktu kemuncak kepanasan di Korea pula antara pertengahan Julai hingga pertengahan Ogos jadi elakkan melawat Korea waktu ni okey.. Walau bagaimanapun suhu di negara kita lebih panas berbanding musim panas di sana hihihihi..
walau bagaimanapun di Korea Musim Panas adalah musim untuk bersantai. Banyak acara pantai di adakan. Antara tempat yang menarik pada musim Panas di korea ialah Gyeongpo Beach di Kota Gangneung, Naksan Beach di Kota Yangyang dan Eurwangni Beach.

Antara aktiviti pantai yang di adakan ialah rafting, flyfish rides, bungee jumping dan Wind Surfing.

SPRING


Masa Musim Bunga di Korea : Pertengahan  Mac hingga lewat Mei 
Kebiasaan Suhu Musim Bunga di Korea : 5℃ - 20℃
Musim bunga memang cantik kerana musim ini dapat menikmati pemandangan bunga sakura di mana-mana memang kelainan sangat. Suhu juga tidak panas dan tidak sejuk sangat selesa berjalan-jalan.
Musim ini cuaca cerah dan sangat sesuai untuk menikmati keindahan kota Korea. Bagi pencinta alam pula musim inilah yang paling cantik untuk menikmati keindahan tanaman  hiasan semisal magnolia, forsythia, dan sebangainya.
Festival musim bunga ialah Lotus Lantern Festival dan Pesta Musim Bunga. Tempat menarik untuk dilawati pada musim ini ialah Changgyeonggung Palace, Ilsan Lake Park, atau Jinhae Cherry Blossom Tunnel.
Selain itu, Pulau Jeju juga best untuk dilawati pada musim bunga di korea. Di Pulau Jeju ada Festival yang dinamakan The Jeju Canola Flower Festival kerana musim bunga di Korea Pulau Jeju di penuhi kekuningan bunga Canola. Selain di Pulau Jeju, di Cheongpungho di adakan Cheongpungho Cherry Blossoms Festival. Festival ini menyajikan bunga seperti bunga Cherry Putih, Forsythias, Azaleas, dan lain-lain.
AUTUMN
Masa Musim Luruh di Korea : Lewat September hingga Pertengahan November
Suhu Musim Luruh di Korea : 11~19°C (sejuk jugak kan)
Selain musim bunga, musim Luruh di Korea juga musim yang sesuai bersiar-siar kerana cuaca yang baik dan cerah juga tidak panas dan tidak terlalu sejuk.
Pemandangan juga cantik kekuningan dengan keindahan daun-daun gugur macam carpet di lantai. Festival Musim Luruh ialah Festival Gingseng, Festival Kembang Api, Festival Kimchi dan sebagainya. Pada bulan Oktober banyak pula sambutan bertema Haloween di adakan. Selain itu Chuseok atau Korea Thanksgiving Day juga di adakan iaitu pesta harvest.
Antara tempat menarik yang boleh dilawati pada musim luruh ialah Seoraksan National Park. Boleh dilakukan acara hiking sambil menikmati keindahan semula jadi yang sangat cantik .. terpegun aku tengok gambar-gambar di sini tak sabar betul nak ke sana…..
Pakaian Musim Luruh :

Jacket – Perlu kerana suhu pada musim ini adalah sejuk!
Sweater – Jika dibawa bersama lebih bagus.
T-Shirt & Kemeja Casual – Secukupnya.
Seluar – Seluar panjang lebih sesuai.
Sarung Tangan – Yang tidak tertalu tebal memadai.
Kasut – Bertutup lebih sesuai.
Stoking – Perlu kerana cuaca pada waktu ini dingin.
Tips : Scarf dan mafla adalah berguna pada setiap musim kecuali musim panas. Scraf dan mafla yang dililit pada leher serta kepala membantu menghangatkan tubuh badan.
Inilah hasil research aku pasal musim di Korea dan Waktu yang sesuai untuk Melawat Korea. Dengan ini aku telah ke Korea pada musim Luruh tahun lepas 2012. ..Insyallah harap dapat menjejakkan kaki ke sana lagi :D
info psal baju ni aku amik dari: http://jomlawatkorea.blogspot.com/2011/08/persiapan-sebelum-bertolak-ke-korea.
HALAL RESTAURANT


Yang ni pulak Restoren Halal yang menghidangkan Masakan Korea

Yongajiga restaurant
yang terletak di Nami Island yang menghidangkan 60 jenis menu lunchbox . Tiada sebarang daging dan ia menyediakan lunchbox dengan style menu bekalan makanan ke sekolah yang mempunyai menu nasi,kimchi,telur dan pelbagai jenis sayur  dicampur bersama kemudian diletakkan didalam bekas steel 

Phone : 031-5822550
Address : Namiseom Island, Bangha-ri 198, Namsanmyeon,Chuncheon.Gangwon-do Province

# Kalau korang perasan aku ada tunjuk dalam entry aku sebelum ni yang aku lunch di restoren ni masa di Nami Island. dimana tempat shooting drama winter sonata.nak tengok cemana rupa...click here

IIchulbong Reataurant
keistimewaan restoren ni ialah menyediakan ikan mentah dengan pemandangan yang indah.Disini juga menyediakan stew seafood yang lazat dan ikan bakar maccarel. Restoren ni juga menyediakan bilik solat untuk pengunjung muslim.

Phone :033-635-2222
Address : Daepo-dong 790-13, sokcho, Gangwon-do Province

# Aduh teringat plak lunch kat sini huk meleleh air liur...kat malaysia ni mana nak dapat ikan mccarel..ada pun mahal yop.
aku ada pergi gak untuk lunch.korang boleh tengok restaurant ni kat sini. click here

Odaesan Sanchae Restaurant
Restoren ni menyediakan makanan korea traditional khususnya sayur-sayuran dari gunung. Menu luar bisa ini  dihidangkan dengan 20 jenis makanan sampingan bersama semangkuk nasi. Selain itu, tofu buatan sendiri beserta soya bean pastes yang dibuat oleh pemilik restoren ini sendiri juga menjadi daya tarikan utama

Phone : 033-333-4604
Address : Dongsan-ri 17-5, Jilburmyeong, Pyeongchang-gun, Gangwon-do Province


MOSQUE

Berjalan tuh bejalan juga...Tapi tanggungjawab pada yang satu jangan dilupakan ya....jangan...

ni senarai masjid yang terdapat di sekitar korea....
ini hanya masjid..surau persendirian tuh tak termasuk la yer...tuh aku rasa surau banyak kalau uols pergi dengan pakej muslim, coz mereka akan jaga masa solat kita. for your information...sepanjang aku berada disana aku tak susah langsung nak cari tempat solat....sebabnya kebanyakkan tempat akan disediakan surau mahu pun bilik solat untuk pengunjung muslim. I like!



Sebelum aku lupa, kat Incheon International Airport juga menyediakan surau untuk pengunjung islam dari serata negara. 
HOTEL

SEOUL

COEX INTERCONENTAL SEOUL -  http://www.seoul.intercontinental.com/
GRAND HILTON SEOUL - http://www.grandhiltonseoul.com/
IMPERIAL PALACE SEOUL - http://www.imperialpalace.co.kr/
JW MARRIOT SEOUL - http://www.jw-marriott.co.kr/
HOLIDAY IN SEONGBUK - http://www.holiday.co.kr/holiday/


TEMPAT-TEMPAT MENARIK

ROYAL PLACE, TRADITIONAL HOUSE AND HISTORICAL

-Geongbokgung Palace
-Deoksugung Palace
-Changgyeonggung Palace
-Changdeogung Palace

UNIQUE EXPERIENCE HIDDEN IN JEJUDO ISLAND

-Seri World
-The Ma Park
-Teseum Safari
-Jeju Glass Castle
-Trick Art Museum

PERFORMANCES

-Jump
-Baby
-Nanta
-Fan Yang Bubble World
-Drawing Show
-Miso
-Sachoom
-Ballerina Who Lovers a B-Boy

THEME PARK

-Lotte World
-Everland
-Korea Folk Museum
-Everland Safari World
-Mt Seoraksan

SPA HEALTH AND BEAUTY

-Odbo
-Etude House
-Aritaum
-Missha
-Banila co
-TheFaceShop
-Laneige Star

DRAMA AND MOVIE FILMING LOCATION

Jewel in the Palace - Dae Jang Geum Theme Park
Mygirl,All in, Eyes of down, The legend of gingko - Seopjikoji

SHOPPING

-Myeong-dong
-Dongdaemun Market
-Namdaemun Market
-Insa-dong
-Itaewon
-Apgujeong
-Cheongdam-dong


# p/s : Kalau uols tengok ada maklumat hotel yang tak lengkap dan mungkin maklumat restaurant halal yang uols tahu tapi aku tak senaraikan.Itu mungkin sememangnya aku tatau rasanya.Coz aku buat entry ni berdasarkan detail and maklumat yang aku pernah research and alami sendiri pengalaman aku sepanjang aku di Korea, stay di hotel mana..restaurant mana...dan tempat menarik yang pernah aku lawati. Jadi kalau ada sebarang khilaf disini aku minta maaf....aku sedar mungkin ada yang silap dan salah sepanjang uols baca entry aku bahagian ini.

Apa pun ni makluman hotel yang aku menginap sepanjang di korea selama 10 hari

JEJU ORIENTAL HOTEL
1197 Samdo 2-Dong, Jeju-si, Jeju-do
Tel : 0082-64-752-8222

ALPENSIA HOLIDAY IN RESORT
225-3,Yongsan-ri, Daekwanllyeong,
Pyeongchang, Korea.
Tel : 0082-2-772-6000

GRAND AMBASSADOR
186-54 2-ga Jangchung-dong
Jung-gu, Seoul 100-855, South Korea
Tel : 0082-22-270-3111

kalau uols nak tahu pengalaman aku lebih lanjut sepanjang vacation aku ke korea boleh la click Here .aku telah menyediakan 6 entry untuk vacation korea aku ni ^_^ haa amik..sampai termuntah baca...hihih!

Selamat Bercuti !

Thank You!





























69 comments:

  1. salam akak .. sye na tnye ckit bole ? akk naik flight KOREAN AIR eh ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur : ye dik..saya naik KOREAN AIR...untuk makluman lengkap dan selanjutnya adik boleh search link ni
      http://shuqishuq.blogspot.com/

      Delete
  2. salam....kat mana ye nak dptkan buku family trip to korea & buku2 yg lain tu sekali ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daisy Shoppe : Wassalam...awak boleh dapatkan buku2 ni di MPH...kalau bookstore lain tu saya tak sure ada atau tidak...mungkin ada tapi lain bukunya ^_^

      Delete
    2. Assalamualaikum.. Nk tanya agak2 berapalh bajet utk makan, jalan2 entrance fee tmpt2 menarik di korea selama seminggu. Sy akan kesana hujung mac 2016 ini.

      Delete
    3. Assalamualaikum.. Nk tanya agak2 berapalh bajet utk makan, jalan2 entrance fee tmpt2 menarik di korea selama seminggu. Sy akan kesana hujung mac 2016 ini.

      Delete
  3. Kat mana beli buku trip to korea tu? Kat popular ada ke ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. zack : popular berkemungkinan besar ada tap myb tak sama bukunya or tidak selengkap di MPH.tapi apa pun boleh cuba mencari...yang saya tunjuk ni hanyalah suggestion buku yang telah saya baca...dan saya berpuas hati.

      Delete
  4. Slm.. info yg sgt berguna.. thanks for sharing.. bajet trip ke korea hr tu brp byk tuk 10hr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mai : baject? hehehe act korea ni siapa yg penggemar fashion or cosmetic mmg akan spend more than 3k...coz barang kat sana memang superb! but mcm sy ni yg biasa2 beli utk souvenir and cosmetic serba sedikit je 1k pun dah mamadai :)

      Delete
    2. tapi sy beritahu ni hanyala belanja kasar untuk shopping...coz mkanan hotel dan keperluan asas smua telah termasuk dalam travel pakej yang saya ikut :)

      Delete
    3. Termasuk dengan tiket feri, tiket Jump dan lain-lain ke shuq? sekali dengan pakej?

      Delete
    4. maaf rply lewat...
      ya termasuk skali smua dlm pakej...smua dah tmasuk..kcuali duit shopping sahaja :)

      Delete
  5. Salam.adik ikut travel agency mn ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ziana Lim : saya ikut Apple vacancy..link dan makluman lanjut semua bole didapati di 6 entry korea saya =)

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Ada ke orang pi korea tak guna agen? Agak2 boleh ke pi redah sendiri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada je...yg jenis backpcker.tapi kena rajin buat research and bersedia dari segi fizikal and mental...rsearch hotel...mkanan halal...pengangkutan...tempat mnarik...then sikit sebyk rasanya kt perlu tau serba sdikit korea language yg asas.coz as we know ngara korea ni xgunakan Bi sbg bhasa ke2 mereka..yg hanya tahu english jumlahnya teramat la sdikit.but klu dah tanya awal2 tourist receptionist kat tmpat kt mginap tu should b no prob kt tanya siap2 pd mereka klu dorg tahu speaking.hehehe

      Delete
  8. nak bawak bape ringgit duit malaysia kalau stay utk 7 hari? tapi penginapan, makanan semua dah dibayar dlm pakej. utk shopping agak2 berape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit malaysia...sy tidak syorkan...untuk shopping is btter tukar siap2 di malaysia.andaikata utk beli kperluan yg mahal kredit card boleh digunakan disana.juz duit malaysia utk incase 300/ 400 pun dah memadai.

      kalau untuk shopping dalam masa 7 hari tu depend pd itenerary pakej yg kt ambil tu samada byk atau tidak melawat ke tmpat shopping..antaranya tempat brooches...cosmetic...seaweed..jewel and ginseng. bergantung pd kuantiti brang yg hndak dibeli...klu brang utk diri sndiri tuka duit RM1k-3k tu pun dah memadai...but if souvenir utk sibling n kwn2 surely u must provide more than 2k atleast.

      Delete
    2. for sure xkan beli cosmetic, seaweed, ginseng...hihi... tukar 1.5k la.. mane button nak follow blog ni..xde pun

      Delete
    3. juz for reminder...shuq dulu pun ckp xnak beli cosmetic coz shuq bukan jenis make up...xnak beli seaweed n ginseng...but and d end beli juga coz bila da smpai sana jadi gila pada facial masked korea yang tersgt best...heheh! seaweed dah jadi favourited then ginseng utk parent ^_^

      nak follow boleh click pada button google follower di seblah kanan

      Delete
  9. salam.kalau kta wat pasport last minit boleh ke?mcm,dlm dua tiga hr lg nk fly,baru buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam....boleh mmg bole but still dpends on travel yg kt ikut tu...tapi normally paling lewat dy akan mtak 1week before coz nak arrange flight tcket....coz biasa travel agen ni dy xnak lastmnute....itu bg yg ikut travel agent...tap bg yg walk in sndiri travel... bole je buat passport lwat coz tket pun arrange sndiri..

      Delete
  10. Assalamualaikum...very useful tips untuk first timer macam sy ni...hehehe...inshaAllah akan berangkat ke sana 18 april ni..thanks for sharing and salam kenal...cuma nak tanya, apa je barang yg boleh letak dalam beg untuk cabin ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...18Apr...have a good journey ya ^_^
      Salam perkenalan...barang yg boleh dltak di cabin mean hand luggage ya...
      as usual mana2 pergi pun smua peralatan sama je...cecair yg melebihi 10ml xdbenarkan..then klu junk food dulu sy naik korean air lepas je....sebarang peralatan tajam tak dbenarkan..plus klu naik korean air tu....beg nak bawak utk luggage sebesar alam n seberat mana pun tak kisah...jnji hanya satu beg sahaja yg dbenarkan utk msuk luggage...coz negara lain rule pun akan lain...dinasihatkan jika naik korean air tu bawalah beg besar terus.tidak dibenarkan melebihi satu beg utk msuk ke luggage....

      Delete
  11. salam , nak tanya tips kat akak. if pergi awal september. agaknye tak payah pakai baju tebal2 pun takpe kan ? and if tak bawak baju banyk sngt pun kat sane confirm ade jual. hihi akak bagi tips sikit. sbb saya pergi dgn travel agent. first time

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup tapayah baju tebal sgt..but that time musim autumn...so still need autumn jacket...mean klu jacket stndard mlysia yg xbpe nak warmer sgt pun juz nice je :) ye btull kat sana mmg byk dijual..cuma smpat xsmpat je nak bli coz normally klu pg dgn travel ni dy akan bwk shopping masa nak dekat balik je....unless kalau pergi sndiri or bckpcking anytime boleh shopping...so juz for incase bawa sehelai jacket :)

      Delete
  12. Insyallah saya sekeluarga akan berangkat ke Seoul pada 31Ogos ni, survey suhu tgk lebih kurang kt Malaysia jugak tapi ada orang cakap panas di sana tak sama macam kita di Malaysia. Betul ka? Kalau panas sgt pun kesian kat anak-anak plak nk bejalan kesana sini..
    Agak-agak untuk kanak-kanak umur 1 tahun 5 bulan perlu hand glove tak pada waktu malam?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperlu pkai hand glove...cuma sweater perlu dibawa.tapi utk hand glove bg kanak2 1tahun 5bulan utk psediaan memadai hanya bawa 1 sahaja...Selamat bercuti ^_^

      Delete
  13. Sy g 19 nov..agk2 musim pe ek? End autumn kn? Then xkn spnjg msa pki jket n sweater je kn...bju biasa pki kt mlysia..bleh guna ke? Plz whtsapp sy 013-9668352. . Sy first time g n nk tau info.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. 19nov cuaca dah agk sjuk coz dah late autumn n msuk wnter dah...so perlu bawa winter clothes...yup mmg perlu pkai swter dik..unless adik mnum ginseng byk2 kat sana utk panaskan badan...hihiihi. kalau adik pergi 19 nov dah sama date mcm yg shuq pergi...bawa jacket yg proper utk wnter.baju tshirt biasa yg selalu pkai kat malaysia boleh je nak pkai tap lpas tu kne pkai jacket yg proper ok...takut kalau pakai sweater biasa nanti xdpt menampung sejuk....anyway...selamat bercuti! ^_^

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. hai,
    nk tanye.. blh ke bwk hand/body warmer yg tahan 9-10 jam tu naik flight?
    klu boleh, kne letak kat beg kargo ke atau blh bwk naik ke kabin?
    tq!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je bawa....saya dulu bawa dalam handluggage ada then dalam beg kargo pun ada...apa pun bergantung pada rule flight yang akak naik tu..saya dulu korean air

      Delete
  16. sy akan gunakan panduan ini pada bln disember tahun ni,,,
    Info sgt membantu :)
    tq 4 sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome...Alhamdulilah dapat menolong dengan info yang membantu ^_^ .Ikuti tips bercuti ke destinasi yang seterusnya di next entry.Selamat Bercuti ^_^

      Delete
  17. Salam sis..

    Thanks for the info..sangat2 membantu sy...
    Erm, sy nk buat permintaan ni..
    bole x sis sharekan Itenerary sepanjang sis di korea..klw boleh sis emailkan ke asfzlily@gmail,com..

    once again, thanks sis :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...alamak iti ke...nnt sys cari ye kalau ada lag...lama sudaa...ngee :) neway bl tu adik pg

      Delete
  18. Wahhh.. bestnye.. gud info.. sangat membantu.. rase teruja dan x sabar pulak nak pergi my trip on 17-22 may 2015.. agak2 dapat jmpe bunge sakura tak ek? sy bwk my kid 6 yrs, perlu ke sy nak pakaikan die winter coat.. takot die x tahan sejuk kan..huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah 17-22 may...berhajat nak dapat sakura yer...doa2 moga dpt la yer..heheheh.coz musim keluar sakura ni xlama... dalam a week je kdg2...winter coat...depends pd ketahanan ur kid dear.tap bole je bwk wnter coat.but kalau autumn clothes pun rasanya da memadai utk kid yg pg on may

      Delete
  19. Bismillah.....
    alhamdulillah sis sgt membantu...seronok pula baca sebagai persediaan sy 1st time nak ke korea ni...sy dijangka pergi musim bunga (inshaa allah dgn izin Allah)....1-7 April 2015....
    Terima kasih sgt na...semoga Allah membalas jasa sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah...seronok bl tau dapat membantu sdikit sebyk traveller yg nak tips ke korea diluar sana.heheheh.
      Alhamdulilah tq dik atas Doa adik..Wa iyyaki.. :)
      Salam ukhwah.

      Delete
  20. Sya nk gi sana 31-26 mac ni. Agaknya cuaca sans camna ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stil on mac...end of winter....agak sejuk juga....jad bole bwk wnter clothes or memadai jacket or wnter biasa.jgn lupa pocket warmer :)

      Delete
  21. sia nak tya kalo pegi dr 1-10 may still sejuk x? perlu x bawak winter coat.xpun pkai swether mcm awak pkai dh cukup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperlu bawa wnter coat..juz incase
      bwk sweater biasa je.tap on may biasanya xperlu pkai..

      Delete
  22. salam sis. saya nak tanya . Kalau pergi sendiri .. Hotel satu malam berapa yea sis ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wassalam..maaf lambat rply.klu aritu ada promotion flight + hotel RM730 je hotel kat dongdaemun. utk 4ari 3mlm sys :)
      tap kalau kat myeondong sekrg RM47 sehari...adik boleh book di airbnb :)

      Delete
  23. Assalamualaikum.. akak singgah blog awak. best baca tentang pengalaman travel ke korea. akak pergi tahun lepas. tahun ni Inshaallah bulan 11 ni pergi lagi utk rasai musim autum. tahun lepas musim bunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam...Alhamdulilah akak berpeluang lagi kesana...klu ada rezeki bulan 11 tu dpt la akak mrasai 2in1...nak pg autumn, skali dpt wnter skali mcm sy....plan autumn then dpt wnter juga.heheheh :) btw happy holiday ye sys.

      Delete
  24. Assalammualaikum..sis..dok googling psl tips pakaian seswai tok travel..trus ternampak blog awak!!..seyes memang menarik info2 awk..sbgai pnduan tok sy g travel ke korea next year!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah...semoga bermanfaat kpd pembaca info hasil tulisan sy ni (:

      Delete
    2. Salam.. bleh sy tau bla awk nk ke sna? Sbb insya' Allah sy juga akan ke sna next year.. mna tau bleh hangout sesame..hee

      Delete
  25. salam,leh share camne nk ke alpensia ski resort?klu nk ke pension tu camne lak eh?tq

    ReplyDelete
  26. salam... saya nak ke sana pada hujung sept 2016 rase2 kn musim luruh masa tu cantik ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. same goes to me.. bla tarikh awk ke sna? Mngkin kta bleh hangout sesame.. hee

      Delete
  27. Salam.. hi syuq! Nice to meet u.. insya' Allah sy brcadang ke sna during autumn.. backpacker.. so sy nk tnya psl subway/ public trans kt sna.. bleh x sy dptkn contact n0 awk? Thanks

    ReplyDelete
  28. Sy suka baca blog awk...byk info..trme ksh :)

    ReplyDelete
  29. Salam..sya pgi 14march pakaian apa yg sesuai di bawa..

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum.. Hi Syuq.. nak tanya agak2 berapalh bajet minima yg boleh bawa utk 7 hari di korea utk makan.. entrace fee tmpt menarik.. souvenior ala kadar sbb lebih penting lawatan. Sy akan kesana hujung Mac 2016 ini.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum.. Hi Syuq.. nak tanya agak2 berapalh bajet minima yg boleh bawa utk 7 hari di korea utk makan.. entrace fee tmpt menarik.. souvenior ala kadar sbb lebih penting lawatan. Sy akan kesana hujung Mac 2016 ini.

    ReplyDelete
  33. Salam..kalo 14 mac..pakaian ape yg sesuai ye?

    ReplyDelete
  34. Salam. Terima kasih atas info yg bermanfaat. Salam perkenalan dari saya dari Ulsan, Korea.

    Untuk musim sejuk saya cadangkan untuk ke Pyeongchang Trout Festival di Pyeongchang. Waktunya dari pertengahan disember hingga penghujung January. Antara aktiviti menarik kat sini ialah memancing ikan Trout dibawah ais. Selamat mencuba.

    ReplyDelete
  35. Salam,

    Saya Saiful dari www.naracards.com

    boleh saya tahu bagaimana nak hubungi melalui email?

    Terima kasih

    ReplyDelete
  36. Casino Tycoon: Casino Tycoon - Jordan10 Retro Outlet
    Enjoy casino Tycoon: good air jordan 18 retro yellow Casino air jordan 18 retro yellow suede good website Tycoon for free, without the need for registration or registration. To play air jordan 18 retro red store on your 룰렛 사이트 own, 마이크로게임 you must

    ReplyDelete