Thursday, October 24, 2013

Kek Batik Cheese



Assalamualaikum....


Ehh kerap pulok aku hupdate belog ni lately kan? yelaa cuti sem, boleh ler..nanti kau tengok aku dah start kelas balik nanti kompom bejeman nak tunggu aku hupdate balik.ahahha ;p

bila dah kerap hupdate tuh opkoz la aktiviti luar mahupun aktiviti dapur aku pun semakin kerap aku buat kan...tengok rajin tak rajin aku ni..sampai meransang untuk aku buat kek batik cheese. kalau korang nak taw aku nih suka juga kalau bab dessert or appetizers.cuma rajin tak rajin je..aku nih akan masuk kedapur bila makanan tu merupakan makanan peberet aku, baru aku akan buat kemaen semangat.

 Tapi kalau mak aku suh masak laok lunch ke dinner ke memang wassalam jawabnya...bape tahun mak aku nak tren aku untuk belajar masak lauk.tapi oleh sebab minat aku takde kearah tuh sangat, jadi aku pekakkan telinga.. macam-macam words yang tak bape nak enak buat telinga telah berjaya dilemparkan.Tapi korang jangan salah faham..tak minat masak makanan berlaok tak semestinya tidak tahu masak langsung...itu sangat berbeza ok! tak minat and tak tahu!

tak gituueww? Cover sikit punya baik kau 
Tapi kalau dah ade minat tuh..kemaen! Sama gak macam kek batik cheese ni.ok kau bagi aku apa jenis cheese and berapa banyak pun comfirm aku boleh habiskan.pe macam? hebak tak hebak? begitu la nafsu makan aku.hikhikhik ;)

nak jadikan cerita aku teringin sangat nak makan cheese kek batik...last aku makan masa jamuan raya unit aku kat ofis, kakyati yang merupakan tokey kek telah mengajar aku menu ni...nak jadikan cerita aku pun punyalah teringin tapi tangguh punya tangguh sehinggalah beberapa bulan....then finally aku buat jugak.
 keinginan makan aku tulah yang membuatkan aku kepada pengarangan entry inih! ;p

Recipe ni diambil gabungan daripada recipe kakyati and cousin aku kak su tapi mintak maaf tuan punya recipe, saya telah mengabungkan recipe kamu dua orang. walau apa pun thanks for the recipe! Err anyway, untuk recipe ini, aku telah reduce semua portion into half. coz aku jumpa satu je tray kecik untuk dijadikan bekas kek batik ni. so tak boleh nak buat bebanyak dek kerana ketidakjumpaan bekas.
kalau mak aku tau aku tak jumpa bekas mesti memetir suara dia bising and cakap
 "tulah mak suruh masuk dapur tak nak!, ni nak cari barang kat dapur rumah sendiri pun tak jumpa....cari dengan mata bukan dengan hidung blaa...bla...bla...blaa" 


Masa aku buat ni along aku mencadangkan untuk tambah milo supaya jadi kek batik choc cheese.tapi disebabkan ketidak beranian aku untuk membuatnya...maka aku abaikan cadangan tuh..gila kau! kek batik cheese ni pun baru 1st time aku buat, ni nak suh aku ubah-ubah recipe plak! lain la adek kau ni chef or tukang masak yang berwibawa boleh ubah rasa and bahan sesuka hati.ngee :) tak pe along next time nanti beli bahan pastu nanti adek buat yer..hehehh :)


BAHAN-BAHAN :

1. 250 gram cream cheese philadelphia
2. 1 bungkus biskut marie perisa coklat /kopi                                    
    atau                                              
    biskut cracker
3. 10 ml susu segar cair
4. 1/2 cawan gula halus






LANGKAH-LANGKAH :

  1. Satukan cream cheese dan gula halus,pukul sebati.
  2. Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair.
  3. Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan dulu.
  4. Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas minyak/baking paper.
  5. Panaskan susu segar,padamkan api...biarkan suam je.
  6. Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam2 panas)..terus susun dalam bekas..(Celup 1 saat je taw)
  7. Pastu sapukan adunanan cheese di atasnya,ratakan.
  8. Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
  9. Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai lapisan terakhir.
  10. Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.
  11. Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 jam sebelum dipotong.



# Picture ini sebagai gambaran untuk rujukan :)

  1. Satukan cream cheese dan gula halus,pukul sebati.


2. Masukkan susu segar sedikit demi sedikit,jangan sampai adunan terlalu cair.


3. Pukul lagi hingga kembang dan sebati,ketepikan dulu.



4.   Sediakan bekas yang di alaskan terlebih dahulu dengan plastik/kertas
      minyak/baking paper.
5.   Panaskan susu segar,padamkan api...biarkan suam je.
6.   Ambil sekeping2 biskut dan celup ke dalam susu (suam2 panas)..terus               susun dalam bekas..  (Celup 1 saat je taw)
7.   Pastu sapukan adunanan cheese di atasnya,ratakan.
8.   Ulang proses melapis biskut,kemudian sapukan lagi adunan cheese tadi
9.   Ulang proses melapis hingga habis,biarkan lapisan cheese di atas sebagai  
       lapisan terakhir.
10. Kemudian,kisar baki biskut yang ada,taburkan dengan cara menapis 
       serbuk biskut tu dia atas lapisan cheese.
11. Tekan2 sikit permukaan tu..masukan dalam peti sejuk,biarkan selama 6 
       jam sebelum dipotong.



Bagi aku senang sangat nak buat kek batik cheese ni sebab tak payah pakai bahan pelik-pelik and kalau tanak pakai mixer pun takpe. Tapi korang kena perah tenaga sikit la. Almaklum tengok pada tahap kelikatan cheese tuh. Kalau aku la kan...aku pakai je coz tak kuasa aku nak susah payah mixed all ingredient tuh secara manual..lenguh tahu! (sebab berpengalaman laa aku tau lenguh) ;p

I just whip the batter and mix all of that! Lagipun, kos bahan boleh tahan tak terlalu mahal and tak terlalu murah(bagi aku la). Aku ni memang suka berjimat cermat baik dari segi tenaga mahupun wang ringgit. Nama je Goverment servant tapi korang kena ingat yang aku ni pun bergelar student at the same time ye! thats why aku cakap tak mahal tak murah...aku tak boleh kata murah kalau letakkan diri aku as a student. Dan yang paling penting rasanya yummiiii.....Janganlah kau kemaen jimat sampai bahan dikurangkan and apa pon tak boleh. Jimat jimat gak tapi kualiti be careful ya..Get it? ok bye!

*********************************************************
Selamat mencuba!

Thanx for reading this entry!





No comments:

Post a Comment