Thursday, October 17, 2013

Foul Mudammis



Assalamualaikum...

entry kali ni aku nak share sikit mengenai resepi Foul Mudammis yang datang dari negara timur tengah iaitu arab. 

Apakah foul mudammis??

Foul mudammis ialah sejenis kacang.Actually aku pada mulanya tak tahu pun wujudnya kacang foul ni and menu ni...sungguh aku tatau pun kewujudan dia. coz dia bukan baked bean pun? kalau baked bean tu mungkin la aku tau..tapi adik beradik la kot...mungkin aku tau kewujudan dia tapi bukan sebagai kacang foul....mungkin sebagai baked bean.coz aku tengok rupa nak sama je. Untuk pengetahuan uols...foul ni adalah kacang yang berlainan dari baked bean.ia bukan kacang yang sama..
mungkin serupa...tapi tak sama.

inilah  rupa kacang foul

ni pun aku tau coz akak ipa aku yang aku panggil kakngah ni mengaja aku makan menda alah ni...kakngah aku ni memang kaki masak...lagi pandai masak kalau bab makanan arab ni serahkan aja pada dia.

pestime aku makan kacang foul ni kat uma kakngah aku...dimana kali pertama aku makan dan kali pertama juga aku belajar cara membuatnya...not to bad..memang tak disangkal kesedapannya...aku yang tak berapa nak suka makan kacang ni pun boleh terpikat..makanan ni bole jugak dikatakan healthy food...and full of protein and fiber coz of the use of the beans as the main component.
This dish is mainly served as a breakfast dish or brunch dish. Sangat sesuaaiiiii

nak dijadikan cerita, kakngah aku ni tengah pregnant 4bulan...then dia tetibe mengidam menda alah ni plak.tambahan dia sememang alah pada dapur and tak boleh bau dapur..
so siapa lagi??? haa??? siapa lagik?? siapa lagik???
aku la satu-satunya yang mengadap dia masak kacang foul ni masa kat rumah dia dulu..nak harap along aku? masak lauk dia memang terbaik...acik aku??  bab mengemas serahkan pada dia...dapur sememangnya mengelak.so terjawab sudaaa...coz aku kalau bab lauk pauk ni aku fail..tapi bab desert ni memang aku minat..hehehhe :)

ingat lagi...masa aku balik dari kelas je terus dia pegang tangan aku and cakap 
" adah....kakngah teringin makan kacang foul...tuu angah dah beli bahan2 kat kedai arab tadi " 
pergggg saiko tak saiko...cair hati aku dengar....yela ibu mengandung a.k.a mak buyong mintak makanan.tak kan nak cakap "tak boleh" or "adah malas nak buat" kot??? kijam sungguhhhh cittt!! for your information...aku ni seorang adik ipar yang baik tahu! =)

without waste time ni aku nak kongsi resepi nak buat kacang foul nih.






BAHAN-BAHAN :

                                               1. kacang foul 2 tin
                                               2. roti arab or lain2
                                               3. olive oil
                                               4. bawang putih 4 ulas
                                               5. bawang besar 2 biji
                                               6. telur 4 biji
                                               7. garam
                                               8. tomato
                                               9. air kosong setengah cawan

# family aku ramai so aku buat 2 tin untuk 10 orang makan

foul madame,roti france and olive oil

Foul Madames

kacang foul ni susah sikit nak cari..tak semua tempat ada..yang aku tau buat setakat ni kat giant and kedai arab je ada. tapi jenama kimball pun ada kalau uols dapat cari.

olive oil

olive oil ni tak kisah brand apa pun...kalau nak pakai minyak masak biasa pun ok...janji bukan minyak rambut sudah! 


1. first sekali uols kena tos kan kacang ni menggunakan tapis.lepas tos sehingga kering uols bole tumbuk kacang foul ni menggunakan lesung batu tumbuk. tumbuk tu tak payah nak hancur sangat...ikut selera.kalau ikut selera aku memang hancur tapi tak semua yang hancur...u can still nampak kacang tu berketul lagi.

kacang foul yang telah ditapis


2. Lepas habis langkah pertama ni sila potong bawang besar 2 biji dan bawang putih 4 ulas untuk ditumis.





3. Tumis bawang2 tersebut...kalau nak sedap aku pakai olive oil...tak kisah actually minyak apa pun..janji minyak.tapi aku pakai olive oil bukan setakat sedap.tapi healthy lagik tau!.kemudian asingkan separuh daripada bawang besar tersebut untuk dibuat bawang goreng


4. lepas menumis, boleh la masukkan kacang foul kemudian gaul dan masukkan telur 2 biji + blackpaper + garam + air kosong suku cawan (mengikut selera nak pekat atau tidak)

5. selepas gaul sebati langkah number 4, uols boleh la tengok either dah cukup masak atau tidak.

6. telur yang lagi 2 biji tu boleh la korang rebus kemudian potong dadu untuk dimakan bersama apabila siap nanti

7. begitu juga tomato, di potong dadu kemudian dimakan bersama.lagi banyak tomato lagi sedap! 

# bagi yang nak pedas tu boleh la tambah cili padi untuk menambahkan kepedasan mengikut selera.

Dan inilah hasilnya pabila siap...TaDDDaaaa!!! =)







Thanx pada angah aku yang tolong sekali buat makanan untuk bini dia time aku nak amik turn solat magrib.hikhik =)

# kalau nak makanan yang kita masak tu sedap...sambil-sambil masak tu salawat ye kawan2....tak salah pun kan...rasanya salawat semua pun tahu..heheh!!!

SELAMAT MENCUBA!!

JUMPA DI NEXT ENTRY ! =)















No comments:

Post a Comment