Tuesday, July 8, 2014

Panduan Mengerjakan Umrah

PANDUAN MENGERJAKAN UMRAH

Dalam duk sibuk-sibuk membuat persiapan keperluan barangan yang perlu dibawa, jangan pula sesekali lupa untuk mempelajari cara-cara dan bagaimana hendak mengerjakan umrah. kebiasaanya bagi jemaah dari malaysia mereka akan mengerjakan umrah dengan mengikuti pakej travel umrah. Setiap travel kebiasaannya akan menawarkan kursus umrah sekurang-kurangnya 3x kursus sebelum berangkat ke tanah suci bagi peserta yang berdaftar dengan travel mereka. Oleh itu Jangan ambil mudah dengan pembelajaran didalam kursus yang dibuat. Jika diambil ringan akan menyebabkan umrah yang kita buat tidak sempurna...
Dibawah ini serba sedikit rujukan yang boleh bakal jemaah lihat dan jadikan panduan....

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN UMRAH ?


Umrah (ﻋﻤﺮﻩ) ialah mengunjungi Baitullah di Makkah dan melakukan ihram, tawaf, sa'i dan bertahallul mengikut tertib.
Umrah adalah fardhu seperti Haji. Ini adalah pendapat al-Imam as-Syafie r.a. yang al-Azhar. Ijmak Ulama mengatakan bahawa hanya wajib dilakukan sekali sepanjang hayat bagi orang yang mampu kecuali orang yang bernazar, maka dia wajib memenuhi nazarnya.
Dalil daripada al-Quran ialah firman Allah Taala: Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah (Al-Baqarah 196).

Sabda Nabi yang diriwayatkan Ibnu Majah, Al-Baihaqi dan sanad yang sahih daripada Aisyah r.a. katanya:
Aku berkata : "Wahai Rasullah,apakah wanita wajib berjihad?". Sabda Baginda: "Ya, jihad yang tiada peperangan padanya iaitu haji dan umrah".


RUKUN & WAJIB UMRAH

RUKUN

1.  Ihram Umrah
2.  Tawaf
3.  Sa’ei
4.  Bercukur atau bergunting
5.  Tertib pada kesemua rukun

WAJIB

1.  Niat ihram di Miqat

2.  Meninggalkan perkara-perkara larangan dalam masa ihram


TEMPAT-TEMPAT ZIARAH DI MEKAH & MADINAH


Setelah selesai semua urusan keperluan dan kursus bagi menunaikan umrah...kat sini shuq nak share serba sedikit tempat-tempat yang biasanya para jemaah Malaysia akan ziarah :

-  Jabal Thur
-  Jabal Nur
-  Jabal Rahmah
-  Jabal Uhud (Makam Shuhadah)
-  Ladang Unta
-  Ladang Kurma
-  Pasar Kurma
-  Masjid Qiblatain
-  Masjid Quba'
-  Tempat Jamrah
-  Mina


Jabal Thur



Sepanjang perjalanan ke Bukit Thur, Ustaz  telah bercerita kepada kami peristiwa bersejarah yang pernah berlaku di Bukit Thursina yang juga dikenali sebagai Bukit Thur. Kisah ini berlaku semasa penghijrahan umat Islam dari kota Mekah ke kota Madinah pada tahun ke-14 kenabian Rasulullah SAW. Peristiwa bermula apabila baginda telah dikecam oleh penduduk Quraisy Mekah yang bimbang akan pengaruh agama Islam yang semakin mendapat tempat di hati penduduk Arab. Oleh itu pada suatu hari mereka telah bermesyuarat untuk mencari jalan bagaimana hendak menghentikan dakwah baginda dan dalam perbincangan tersebut seorang lelaki tua yang merupakan jelmaan iblis telah bersetuju dengan cadangan Abu Jahal supaya Rasulullah SAW dibunuh.

Pada hari rancangan jahat itu ingin dilaksanakan, baginda telah bertemu Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan menyuarakan hasrat untuk berhijrah setelah mendapat perintah daripada Allah SWT. Pada malam tersebut seramai 11 orang penjahat yang telah diupah berkumpul di sekeliling rumah baginda dan merancang untuk membunuhnya pada waktu subuh iaitu sewaktu baginda pergi ke masjid.
Peristiwa ini telah disebut dalam Ayat 30, Surah Al-Anfal yang bermaksud, "Dan ingatlah (wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Mekah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu atau membunuhmu atau mengusirmu, mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik yang menggagalkan tipu daya". 

Rasulullah SAW telah meminta Saidina Ali Bin Abi Talib untuk menggantikannya dan tidurlah ia di situ dengan menggunakan selimut yang dipakai oleh baginda. Sewaktu keluar dari rumah, baginda telah menggenggam pasir dan menabur ke arah 11 orang penjahat tersebut sambil membaca Ayat 9, Surah Yasin yang bermaksud, "Dan kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding (pula), dan kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat". Sekadar berkongsi, ayat ini sesuai diamalkan sebagai pendinding dari segala bahaya dan sebagai hamba kita harus yakin hanya Allah SWT sahajalah tempat untuk kita berlindung.

Maka dengan pertolongan Allah SWT, penglihatan penjahat-penjahat tersebut telah ditutup dan baginda pun terselamat daripada ancaman bunuh. Setelah berjaya menyelamatkan diri baginda pergi menemui Abu Bakar dan bertolak ke Madinah. Sewaktu keluar dari Mekah mereka telah melalui Bukit Thur dan berhenti untuk mencari perlindungan. Oleh kerana rancangan untuk membunuh baginda telah gagal, maka orang kafir Quraisy telah membuat tawaran 100 ekor unta bagi sesiapa yang berjaya menangkap Rasulullah SAW sama ada dalam keadaan hidup ataupun mati.

Sewaktu mendaki Bukit Thur, kaki baginda telah melecet dan Abu Bakar telah memapah baginda sehinggalah bertemu dengan sebuah gua. Setelah menawarkan diri untuk memeriksa keadaan dalam gua maka Abu Bakar pun masuk dan mendapati ada 3 lubang di dalamnya. Abu Bakar telah mengoyakkan kainnya untuk menutup salah satu di antara lubang tersebut dan selebihnya beliau telah menggunakan kaki sendiri untuk menutup baki lubang yang lain. Setelah yakin untuk berlindung di situ maka Abu Bakar pun memanggil Rasulullah SAW untuk masuk dan setelah meletakkan kepala di pangkuan Abu Bakar maka baginda pun tertidur. 

Sewaktu baginda sedang tidur tiba-tiba kaki Abu Bakar telah dipatuk sejenis ular berbisa daripada salah satu lubang yang ditutup dengan kakinya. Oleh kerana patukan yang sangat berbisa maka Abu Bakar pun menangis dan air matanya gugur ke muka Nabi. Baginda kemudian tersedar dan bertanya pada Abu Bakar apa yang menyebabkan beliau menangis. Setelah menceritakan apa yang berlaku maka baginda pun meludah ke kaki Abu Bakar dan dengan kuasa Allah SWT bisa itupun hilang. 

Setelah berlindung di gua tersebut selama 3 hari akhirnya Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar pun meneruskan perjalanan ke Madinah di atas pertolongan seorang penunjuk jalan yang mahir. Sebelum sampai di Madinah mereka tiba di Quba dan di sini baginda telah membina sebuah masjid iaitu Masjid Quba. Masjid yang dibangunkan di atas dasar takwa ini merupakan masjid pertama yang dibina oleh baginda selepas diangkat menjadi seorang Rasul, iaitu selepas peristiwa Israk Mikraj. Untuk kisah tentang Masjid Quba boleh rujuk entry shuq yang seterusnya,

Setelah menempuh perjalanan selama hampir 20 minit maka rombongan kami pun tiba di Bukit Thur dan sewaktu turun dari bas dapat perhatikan kawasan ini kering tandus takde apa-apa kecuali bukit yang berbatu. terbayang akan kecekalan Rasulullah SAW dan kegigihan Saidina Abu Bakar yang telah memapah baginda untuk sampai ke gua yang terletak di atas bukit ini. Besar sungguh pengorbanan Saidina Abu Bakar iaitu seorang sahabat yang cukup dikasihani Nabi dan beliau diberi gelaran "As-Siddiq" yang bermaksud "Yang Membenarkan" kerana beliau merupakan orang pertama yang mempercayai Rasulullah SAW sewaktu peristiwa Israk Mikraj dan juga orang yang sentiasa percaya dan membenarkan kata-kata Nabi semasa hayatnya. Oleh kerana kasih dan sayangnya beliau terhadap Nabi Muhammad SAW maka Saidina Abu Bakar telah meminta untuk dikebumikan di sisi Rasulullah SAW di dalam Raudhah.


Begitulah sedikit sebanyak kisah di sebalik Bukit Thur yang dapat  dikongsikan dengan semua. Selain peristiwa Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar yang pernah berlindung di sini, Bukit Thur juga telah menjadi saksi Nabi Musa AS menerima wahyu dan bakal menyaksikan Nabi Isa AS dan seluruh umat Islam berlindung sewaktu serangan Yakjuj Makjuj nanti. shuq rasa bersyukur kepada Allah SWT kerana sewaktu menyiapkan entry ni shuq dapat membaca sebanyak mungkin cerita berkaitan Bukit Thur dan peristiwa hari kiamat daripada sumber-sumber di internet dan buku selain dapat mengingati semula apa yang disampaikan oleh ustaz ketika itu, dan mengolahnya semula dalam bahasa sendiri. Sesungguhnya kita sangat bertuah kerana Allah SWT dah bagi clue apa yang akan berlaku di masa hadapan tapi sayangnya masih ada di antara kita yang memilih untuk ingkar akan tanggungjawab dan suruhan Tuhan.  


Jabal Nur



Jabal Nur. Nur bererti cahaya, sebab di sinilah Nabi Muhammad pertama kali mendapat wahyu dari Allah. Beginilah rupa dan kisah Jabal Nur!

Dari banyak tempat-tempat bersejarah di Makkah, rasanya belum lengkap jika belum mengunjungi Jabal Nur. Gunung ini menjadi titik awal Nabi Muhammad diangkat menjadi nabi terakhir. Jabal Nur berada di kawasan Hejaz atau atau sekitar 7 km dari Masjidil Haram.

Perkataan  'Nur' pada nama gunungnya bererti cahaya.,cahaya yang dimaksudkan ialah sebagai tempat pertama kali Nabi Muhammad menerima wahyu dari Allah.

Dalam sejarah, saat itu Nabi Muhammad sedang berada di dalam Gua Hira, salah satu gua di Jabal Nur. Ini adalah gua kecil dengan panjang 3,5 meter dan lebar 1,5 meter, serta letaknya berada 4 meter dari atas bagian puncak gunungnya.


Rupanya, Nabi Muhammad sudah sejak lama suka datang ke Gua Hira untuk menyendiri. Nabi Muhammad sering menenangkan fikiran di sana, hingga suatu hari wahyu tersebut turun melalui malaikat Jibril. Setelah wahyu pertama turun, lalu Nabi Muhammad melalui beberapa fasa dan proses yang panjang untuk menjadi nabi dan rasul hingga Isra dan Miraj.

Tak heran, umat islam menyebut gunung tersebut dengan sebutan Jabal Nur atau gunung yang bercahaya. Turunnya wahyu dari Allah ke Nabi Muhammad, adalah titik awal cahaya Islam yang terus menerus terang benderang hingga kini.

Oleh sebab itu, Jabal Nur tak pernah sepi dari kedatangan para jemaah haji setiap tahun. bukan hanya semasa haji, Jabal Nur hampir dipenuhi para umat islam setiap hari.

Untuk menempuh Gua Hira, diperlukan fizikal dan stamina yang kuat. Anda bakal mendaki dari dasar gunung sekitar 1 jam untuk tiba di Gua Hira. Dari sana, hanya perlu beberapa minit saja untuk tiba di Puncak Jabal Nur yang mempunyai ketinggian sekitar 642 mdpl.

Batuan yang keras akan ditemui sepanjang jalan. bukan hanya itu, kecondongan jalannya pun mencapai 60 darjah. Jadi berhati-hatilah di setiap langkah kaki Anda.

Selain itu, jemaah juga harus sabar menunggu untuk masuk ke dalam Gua Hira. Gua Hira hanya mampu menampung empat orang saja. Keadaan di dalamnya cukup gelap, sebab hanya sedikit cahaya matahari yang masuk ke sana.

Berjalan ke atas Puncak Jabal Nur, ada pemandangan cantik menanti para jemaah. Dari sanalah, jemaah boleh melihat Kota Makkah yang cantik dari atas. Bahkan, dari sana pun jemaah boleh melihat Masjidil Haram dengan jelas tanpa ada gangguan bangunan-bangunan tinggi. Sangat cantik!



Jabal Rahmah


Penciptaan Adam dan hawa menjadi sejarah nyata bagi kehidupan seluruh umat di dunia. Jejak-jejak keberadaan dua makhluk pertama di dunia ini dapat kita jumpai di beberapa tempat. Salah satunya di Jabal Rahmah.
Jabal Rahmah berada di bagian timur Padang Arafah di kota Mekkah Arab Saudi. Sesuai dengan namanya, jabal bererti sebuah bukit atau gunung, sementara Rahmah adalah kasih sayang. Sesuai dengan namanya, bukit ini di yakini sebagai pertemuan antara Nabi Adam dan Siti Hawa setelah mereka dipisahkan dan diturunkan dari syurga oleh Allah selama bertahun-tahun setelah melakukan kesalahan dengan memakan buah khuldi yang terlarang.
Konon berdasarkan cerita ahli sejarah, Nabi Adam diturunkan di negeri India, sedangkan Siti Hawa diturunkan di Irak. Setelah keduanya bertaubat untuk memohon ampun, akhirnya atas izin Allah mereka dipertemukan di bukit ini.
Setelah pertemuan ini, Adam dan Hawa melanjutkan hidup mereka dan melahirkan anak-anak keturunanya sampai sekarang.
Untuk menuju puncak tempat ini, kita perlu menempuhnya dalam 15 minit dari kaki bukit. Bukit batu ini berada pada ketinggian lebih kurang enam puluh lima meter yang puncaknya menjulang. Di bukit ini terdapat sebuah monumen yang terbuat dari beton persegi empat dengan lebar kurang lebih 1, 8 meter dan tingginya 8 meter. Menuju puncak bukit ini pemerintah setempat telah membangun infrastruktur yang memadai sehingga memudahkan bagi pengunjung untuk menikmatinya. Infrastruktur ini berupa jalanan berbentuk tangga dengan 168 undakan menuju puncak tugu.
Dari bukit ini kita boleh menyaksikan pemandangan padang Arafah yang setiap tahunnya dipadati oleh jemaah dari seluruh dunia.
Jabal Rahmah juga merupakan tempat wahyu terakhir kepada Nabi Muhammad SAW semasa melakukan wukuf. Wahyu tersebut termuat dalam 

QS Al-Maidah (5) : 3, “Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk (mengalahkan) agamamu, sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada-Ku. Pada hari ini telah Ku sempurnakan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku redha Islam itu jadi agama bagimu. …..
Turunnya ayat ini membuat para sahabat bersedih, sebab mereka merasa akan kehilangan Rasulullah dan tak berapa lama kemudian, Rasulullah dipanggil menghadap oleh Allah SWT.
Tempat berdoa
Salah satu bukit bersejarah ini tak pernah disiakan oleh jemaah haji atau umrah dari seluruh dunia. Mereka selalu menyempatkan diri untuk solat dan memanjatkan doa ketika sudah sampai disana. Kebanyakan mereka berasal dari Negara-negara Asia, seperti Indonesia, Malaysia, India. Juga ada jemaah dari Negara Yaman, Bangladesh, Pakistan, dan Nigeria. Tapi jarang pula mereka berasal dari Turki atau Negara-negara jiran Arab Saudi yang lain.
Mereka meyakini, tempat ini sebagai tempat suci untuk mengungkapkan keinginan dan hajat mereka berkaitan dengan keluarga. contohnya ingin mendapat jodoh,dikurniakan anak yang soleh dan solehah, atau berdoa agar supaya memperolehi keluarga yang Sakinah Mawaddah Warahmah. Pada saat musim haji tempat ini tidak pernah sepi dikunjungi seluruh jamaah untuk memanjatkan doa kepada Allah SWT.
Mereka juga lebih suka menempuh jalanan berbatu yang curam daripada menaiki tangga, pengunjung ingin merasakan secara langsung, bagaimana rasanya perjuangan yang dilakukan oleh nenek moyang kita dalam menyatukan kembali keluarga yang bercerai berai.
Namun ia juga telah diletakkan papan peringatan kepada para jemaah agar tidak berlebihan.
Tempat berurusniaga
Selain digunakan untuk bermunajat dan berdoa, bukit ini juga dijadikan sebagai tempat berniaga. Disini kita akan banyak menjumpai para pedagang yang menjajakan souvenir seperti batu cincin, kopiah, tasbih, serban dan lain-lain. Umumnya mereka ini para pendatang yang berasal dari Afrika. Di tempat yang bersejarah ini, pengais Real yang kulit hitam menjajakan berbagai dagangannya untuk dijadikan oleh-oleh para tamu Allah sekembalinya dari tanah ini.
Di tempat ini juga disediakan Unta bagi para jemaah yang ingin mencuba menunggang unta di padang pasir. Para pemilik unta ini akan mendatangi jemaah untuk menawarkan unta mereka sambil mereka sedia untuk mengabadikan setiap momen dengan kamera yang sudah dibawanya.
harga yang ditawarkan antara 5 sampai 10 riyal, bergantung kita pandai atau tidak menawarnya. Kebanyakan pakej umrah biasanya selalu akan bawa jemaah mengunjungi Jabal Rahmah ini dalam pakej lawatan yang mereka tawarkan.
Tak lupa pula mereka juga boleh menawarkan harga jualan mereka dengan murah. Mereka biasanya menguasai bahasa-bahasa pendek seperti bagus, murah, indah dan lain-lain. Selain itu, mereka dengan mudah dapat mengetahui asal jemaah dari postur tubuh atau dialek yang digunakan saat berinteraksi.
Para jemaah yang datang tidak akan terlepas untuk menangkap gambar view Jabal Rahmah yang menjadi saksi abadi pertemuan Adam dan Hawa. Bayangan romantisme antara Adam dan Hawa di tempat ini yang banyak menarik pengunjung untuk berkunjung.
Tempat ini sekaligus menjadi bukti dari kasih sayang Allah kepada hambaNya yang bertaubat. Setelah memberikan hukuman sekian tahun atas kesalahan yang dilakukan, Nabi Adam lalu bertaubat sepanjang hidupnya, sampai akhirnya Allah mengabulkan permohonan dan permintaannya untuk dipertemukan dengan belahan jiwanya Siti Hawa.
Mengunjungi tempat-tempat bersejarah yang diabadikan dalam Al-qur’an boleh meningkatkan keimanan dan keyakinan kita kepada kasih sayang Allah SWT, juga menambah pengetahuan islam kita. Semoga kita memperolehi tauladan dan  mengambil makna dari sejarah silam yang berabad-abad untuk mendekatkan diri pada Allah SWT,

                                                                 

Jabal Uhud (Makam Shuhadah)

Jabal Uhud adalah bukit yang dijanjikan di syurga. Bukit Uhud atau Jabal Uhud (جبل أحد) adalah sebuah bukit di utara Madinah dengan ketinggian sekitar 1.077 meter. Bukit ini adalah lokasi pertempuran kedua antara Muslim dan pasukan musyrik Mekah. Pertempuran Uhud terjadi pada 23 Mac 625 Masehi, di tempat yang sekarang di barat laut Arab Saudi.

Jika kita ingin melihat bukit yang ada di syurga, maka ziarahlah Bukit Uhud. Nabi S.A.W. bersabda; Bukit Uhud adalah salah satu dari bukit-bukit yang ada di syurga. (H.R. Bukhari)

Dari Anas bin Malik R.A, Rasulullah bersabda:
"Sesungguhnya Uhud adalah satu gunung yang mencintai kami dan kami juga mencintainya."Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sebuah riwayat juga menceritakan, Rasulullah S.A.W. pernah menaiki puncak Uhud bersama Sayyidina Abu Bakar R.A., Sayyidina Umar Al-Faruq R.A. dan Sayyidina Usman bin Affan R.A. Setelah keempatnya berada di puncak, terasa Gunung Uhud bergegar. Rasulullah kemudiannya menghentakkan kakinya dan bersabda,“Tenanglah kamu Uhud. Di atasmu sekarang adalah Rasulullah dan orang yang selalu membenarkannya dan dua orang yang akan mati syahid.” Tak lama setelah itu Uhud berhenti bergetar. Demikianlah tanda kecintaan dan kegembiraan Uhud menyambut Rasulullah.

Di kesempatan ini, kami mengambil peluang untuk berekspidisi ke Uhud, mengambil berkatnya yang ia dijanjikan bersama Allah dan Rasul di syurga kelak

Jabal Uhud menjadi saksi bisu atas sebuah perang yang paling dahsyat yang pernah terjadi di dalam sejarah agama Islam. Jabal Uhud terletak sekitar 5 jilometer sebelah barat laut Madinah. Gunung ini memanjang dari timur ke barat sepanjang sekitar 10 kilometer.
Dibawah Jabal Uhud ini ada sebuah bukit yang di beri nama bukit Ar Rumah yang artinya pemanah. Di bukit itulah Nabi Muhammad pernah menempatkan 50 orang pemanah yang dipimpin oleh Abdullah bin Jubair al Anshir.
Di dalam kitab Fashuulu Min Taariikhil Madinatil Munawarah atau Chapter From The History Of Madinah yang di tulis oleh Ali Haafizd, terdapat sejarah perang Uhud dan peperangan yang lainnya. Pertempuran tersebut terjadi pada hari Sabtu tanggal 15 Syawwal Tahun Ke- 3 H (625 M).
Pasukan kafir Quraisy dipimpin Abu Shufyan dengan panglima perang Khalid bin Walid yang ketika itu belum masuk Islam dan Ikrimah bin Abu Jahal dengan kekuatan 3.000 pasukan berkuda dan unta, sedangkan Muslimin langsung dipimpin Nabi Muhammad Saw yang berkekuatan 1.000 orang pasukan, 300 orang di antaranya kaum munafik yang dipimpin oleh Abdullah bin Ubay bin Salul, sehingga pasukan kaum Muslimin sebenarnya hanya 700 orang dengan komandan pasukan pemanah adalah Abdullah bin Jubair Al Ansari.
Dalam peperangan tersebut, kaum Muslimin menderita kekalahan dengan gugurnya 70 orang syuhada (64 orang kaum Anshar dan 6 orang dari kaum Muhajirin) serta yang menderita luka-luka di perkirakan 150 orang termasuk Rasulullah Saw sendiri, sementara dari kafir Quraisy yang tewas 22 orang. Dalam perang Uhud terjadi lima kali serangan balik yang dilakukan Muslimin maupun kafir Quraisy, antara lain :
Di lembah Qanaah, tempat basis pertahanan kaum kafir Quraisy. Di sini kaum Muslimin mendapat kemenangan. Di kaki bukit Ar Rumah, Hamzah bin Abdul Muthallib paman Nabi Muhammad Saw gugur karena ditombak oleh budak dari Jubair bin Muth’am Al-Quraisy yang bernama Wahsyi (yang kemudian hari dia masuk Islam) sebagian anak buah Abdullah bin Jubair Al Anshari itu sebanyak 40 orang turun dari bukit tersebut.
Para pemanah ikut berperang, sehingga pasukan pemanah tinggal 10 orang. Kesempatan ini tidak disia-siakan oleh Khalid bin Walid yang kemudian menyerang dan menduduki bukit tersebut. Setelah bukit ini dikuasai oleh pasukan Khalid bin Walid, kaum muslimin mulai terdesak dan terus menjadi sasaran anak panah pasukan kafir Quraisy.
Di lereng bukit dan jalan menuju Jabal Uhud kaum Muslimin terus dipukul mundur oleh pasukan Quraisy. Kaum Muslimin terpencar ketiga arah yaitu sebelah Timur, Barat dan Utara untuk mengatur strategi serangan balik.
Kaum kafir Quraisy yang mengetahui tempat basis pertahanan dan persembunyian kaum Muslimin kemudian menyerang ke tiga tempat tersebut di dataran tinggi gunung Uhud. Namun, akhirnya mereka menderita kekalahan dan kembali ke Makkah.


                               

                               

                               

                               

                               

                               



Ladang Unta

                                     




Ladang Kurma




Pasar Kurma






Masjid Quba'


Madinah - Saat berkunjung ke Madinah, ada satu masjid yang sering disinggahi jamaah haji. Keistimewaannya adalah, masjid tersebut dibangun oleh Nabi Muhammad dan merupakan masjid tertua yang ada di dunia. Ini dia Masjid Quba!

Madinah punya banyak bangunan bersejarah yang pernah ditempati atau dibangun oleh Nabi Muhammad. Para jamaah haji yang datang ke sana pun melakukan napak tilas, sekaligus beribadah di tempat-tempat tersebut. Satu tempat yang rasanya wajib dikunjungi saat menapakan kaki di Madinah adalah Masjid Quba.

Dari situs Kementerian Agama, Jumat (11/10/2013) Masjid Quba dibangun oleh Nabi Muhammad kala dirinya sedang hijrah dari Makkah ke Madinah. Jadi, kala itu Nabi Muhammad sempat singgah ke wilayah Quba yang letaknya tak jauh dari Madinah. Nabi Muhammad menetap selama empat hari di sana.

Dalam sejarahnya, peletakan batu pertama Masjiq Quba dilakukan oleh Nabi Muhammad. Setelah itu, Nabi Muhammad mengajak umatnya untuk ikut membangun Masjid Quba.

Bahkan, Nabi Muhammad pun terjun langsung dalam pembangunan masjid ini. Dirinya rela berpanas-panasan mengangkut batu dan pasir. Setelah selesai, Nabi Muhammad dan umatnya kala itu langsung menunaikan salat dua rakaat.

Masjid Quba pun begitu dicintai oleh umat Muslim di seluruh dunia. Betapa tidak, Masjid Quba dibangun langsung oleh tenaga dan keringat Nabi Muhammad. Bahkan, Nabi Muhammad selalu singgah di Masjid Quba ketika dirinya hendak ke Madinah. Umat muslim pun percaya, salat sebanyak 2 rakaat di Masjid Quba pahalanya sama dengan 1 kali Umrah.

Menengok dari situs resmi pemerintahan Kota Madinah, Masjid Quba kini mampu menampung hingga 20 ribu jamaah. Masjid Quba punya bentuk persegi panjang. Luas masjidnya sekitar 5.860 meter persegi dan memiliki dua lantai. Masjid Quba juga punya perpustakaan dan ruang belajar mengajar.

Masjid Quba pun mengalami banyak renovasi dan perubahan. Terakhir di tahun 2012 lalu, Masjid Quba kembali dipugar dan diperbesar. Pemerintah setempat menggelontorkan hingga 100 juta Riyal (Rp 2,6 miliar). Masjid Quba pun disebut-sebut sebagai masjid tertua yang ada di dunia.

Dari luar Masjid Quba berwarna putih dan memiliki empat menara yang tinggi. Pepohonan kurma mengelilingi masjid dan terdapat air mancur di bagian depan masjidnya sehingga memberikan kesan sejuk.

Masjid Quba adalah bangunan bersejarah yang tak ternilai harganya bagi umat Muslim. Suatu masjid yang sudah seribu tahun lebih, tapi masih kokoh berdiri hingga sekarang. 


Tempat Jamrah
Mina













No comments:

Post a Comment