Monday, September 2, 2013

Korea 1 Jeju Island



LADANG OREN AND CHOC FACTORY


Breakfast dulu


Untuk hari kedua di Pulau Jeju, Masa On the way aku nak ke 
Skeopjikoji dan IIchubong Peak untuk mendaki,aku sempat singgah ke Ladang oren...kalau uols jenis peminat kpop dan mengikuti drama korea bagai..  uols comfirm tau citer My girl.









haaa ingat tak dalam citer tu dia ada berlakon kat ladang oren di Jeju...so aku nak bagitaw aku pegi sini laa..heheh! market jap.




Ok uols, berbalik pada topic asal iaitu ladang oren...Actually Jeju ni sememangnya terkenal dengan ladang oren kerana kesuburan tanahnya.walau pun begitu ia tidak subur dengan buah-buahan lain

disebabkan Jeju Island ni tanah gunung berapi,so tak berapa subur untuk pertanian. Antara pokok yang mampu hidup subur ialah pokok oren je lah. Jeju punya orange antara produk yang fofular di sini kerana dengan oren juga mereka boleh menghasilkan pelbagai produk sperti Choc dan Jem..so aku pun apa lagi...tak mensia kan peluang yang ada turut berkunjung ke kilang pembuatan choc yang terletak bersebelahan ladang tersebut



NOTE : Jangan risau ye kawan2...ladang dan kilang choc yang ak pegi ni Halal...Halal ye kawan2 Halal.



hamboii kau shuqi kmaen ag. sekali tulis sudah la yang part "Halal" tu..ni tak...sampai 3x ulang.Over tau! ;p


  
Pelawat dibenarkan masuk ke ladang 
oren untuk mengabdikan kenangan



Kilang Pembuatan Choc Bersebelahan LAdang
Selepas selesai membeli choc untuk dibawa pulang sebagai souvenir ke malaysia ak meneruskan perjalanan ke destinasi yang seterusnnya iaitu Skeopjikoji....hattuih! tergeliat lidah i uols nak sebut 


Skeopjikoji


Skeopjikoji

Tiada apa yang perlu dikatakan lagi melainkan semuanya indah2 belaka.
haaa kalau korang peminat drama korea ada scene hero heroin ride basikal ke arah lighthouse atas tu disamping berlakon dalam ruma ni. Tajuk drama tu tak silap aku "ALL IN". dalam drma tu..ruma ni dijadikan sebagai ruma anak yatim tempat heroin membesar kalau tak silap aku laaa...


      
With Nabila

Aku kenal Nabila ni Semasa 
D'Korea 
uols... Alhamdulilah terjalin satu ukhwah
Aikk baru kat kaki bukit dah minum?? shuqi...shuqi...
Cantek gylaa!!


LightHouse

*8last sampai kat lighthouse! *_* 

View dari atas
Jum Turun!
View laut dari atas otw turun

Belakon la kau shuqi!

kalau korang nak tawu mana Zue..haa yang
kumbang sorang tuh! very Sporting! awW!



Ok berehat sebentar..kemudian aku meneruskan perjalanan untuk mencuba sukan ATV extream namun masih selamat serta memberikan pengalaman bermakna buat aku.

ATV


Honestly aku tataw pakai lagsung even helmet ni! .kat KL moto pun aku tak pena sentuh.ni kan plak mtv bosa gedabak...memang tak aa kan..memang tak...
Tapi tahap bodoh aku pun 8list kalau kat KL aku reti gak la pakai helmet.tap kat sini helmet dy seshumil je...bolat sokmo...tataw mana depan mana belakang.

habis aku kne gelakkan dek orang.ceiitt! (malu kejap) nasib bukan kat malaysia.so pedehal kan...bukan nak jumpa lag pun korean ni




Penangan naik mtv yang berat ni habis ibujari aku yang gebus ni sakit uols...apatah lagi badan dan tulang punggung.duk hentak2 di jalan yang tak rata. Ditambah pula dengan menaiki bukit

Note : Dinasihatkan hanya yang tiada masalah kesihatan tulang sahaja yang dibenarkan naik

Selepas puas ronda2 menaiki mtv...aku meneruskan perjalanan ke 
IIchulbong peak..

Seongsan IIchubong

Seongsan Ilchulbong, juga dikenali sebagai
'Sunrise Peak', adalah satu kon tuff archetypal terbentuk oleh letusan hydrovolcanic atas dasar laut cetek kira-kira 5 ribu tahun dahulu. Terletak di pesisir timur Pulau Jeju dan  menyerupai istana purba gergasi, kon tuff ini mempunyai ketinggian 182 meter tinggi, mempunyai bentuk seperti mangkuk atau kawah .ia juga memaparkan pelbagai struktur dalaman yang terhasil daripada tebing laut. Ciri-ciri ini dianggap sebagai  geologi, selain menyediakan maklumat mengenai proses dan letusan gunung berapi depositional hydromagmatic di seluruh dunia serta aktiviti gunung berapi lalu Seongsan Ilchulbong sendiri.

Seongsan IIchubong ni jugak mempunyai 99 puncak...ia dikatakan berkait dengan 99 nama ALLAH. Sejauh mana kepercayaan? WaALLAHualam...tiada yang berkuasa melainkannya Ya Rabb...

so kalau korang nak tengok puncak  yang berbentuk kawah boleh la mendaki Seongsan IIchulbong ni...masa aku naik ni kire2 nak sejam lebih juga..mula sampai separuh jalan aku macam dah nak giv up...tap bila tengok ada ramai plak yang bole dipanggil nenek korea ni memanjat. tetibe aku rasa tercabar ...So dengan keegoan yang tinggi aku tetap meneruskan perjalanan untuk naik keatas walaupun berat kaki melangkah

Bergambar sebelum mendaki

Masa mendaki sempat mengabadikan
ciptaan indah ALLAH

Halfway baru ok!
 macam yang korang tengok gambar atas ni...ni belum sampai ke puncak lagi ok...blom lag....ni baru half way.actually tempat yang ak snap pic atas ni tempat berehat.senang cter lebih kurang R&R masa mendaki laa...dah penat2 mendaki korang bole duduk sebentar menikmati pemandangan dengan menggunakan teropong yang disediakan sambil minum pelbagai jenis minuman yang dijual

##  tad aku dah pelik dengan orang tua korea...bila sampai ke level ni aku jadi 2x pelik...coz naik keatas sememang tiada jalan kereta mahu pun kenderaan.tap macamana makcik nenek korea ni bole sampai ke atas ni untuk jual minuman tin yang berat ni.mereka hanya membawa kotak berisi minuman tin dan botol sahaja. Persoalannya macamana mereka naik dengan membawa barang yang superb berat tuu huhhh??? [-__-"]


View dari Halfway Seong IIchulbong
Alhamdulilah...lastly sampai juga akhirnya!!! yeahhh!! shuqi berjaya!! kemaen suka ag kau eyhh shuqi...
yelah mana tak sukanya..kat KL pun aku liat nak jongging apatah lagi mendaki.ni kat korea plak aku mendaki perghhhhh!!! mantop!! Bangga dengan diri sendiri coz dapat lawan sifat "M" aku tuh!

SubhanaALLAH Maha suci Allah


kalau korang perasan 99 puncak yang aku cakap tu bole tengok dari sini...
tap xckup 99 la coz bukan fully view

Dah penat sampai ke puncak duduk la barang 10 15 min menikmati pemandangan
Auntie Aida,me, along,kak gee,weeda and nabila



Muka kepenatan selepas turun

Untuk pengetahuan korang bila turun2 jangan lepaskan peluang membeli pelbagai souvenir di bawah ni....tap kat sini aku beli fridge magnet je pun.herga usah ditanya...kalau da tuka dalam won kire normal price la.tap kalau tiap kali kau nak beli barang siap convert nak tengok herge malaysia memang mahal la kan...
so herge normally fridge magnet adalah 3000-4000 won satu...kalau kau nak jugak convert... x3...
mean kalau 3000won = RM 9 duit malaysia.


Setelah turun kepenatan dan selesai membeli souvenir..inilah habuannya...lunch.



As usual semua makanan kesihatan ya
Healthy Lunch huhh?
Asam pedas Korean version..hikhik :p
tapi kalau uols nak tau...inilah yang dipanggil stew..yang dalam citer korea dorang duk cakap stew stew tuh... nilah diaaa.....


NOTE : Untuk Trip yang aku pegi ni diingatkan lebih sesuai pkaian kasual
 dengan sport shoes


JEJU ORIENTAL HOTEL
1197 Samdo 2-Dong, Jeju-si, Jeju-do
Tel : 0082-64-752-8222


Thanx!!! nantikan untuk next entry korea!

Next entry for Korea click Here














No comments:

Post a Comment